Monday, February 28, 2011

Mengkritik Atau Memberi Komen ?


Mengkritik atau memberi komen ?

Kritikan selalunya memberi penerima sifat rendah diri tak berkeyakinan..komen pula adalah kata-kata yang boleh memberi semangat kepada penerimanya..

Betul atau tidak ???

Kesimpulannya berilah kritikan yang membina dan komen yang membina , bukan kritikan atau komentar yang mampu menjatuhkan orang tersebut atau mengaibkan mereka.

Berilah kritikan atau komentar tanpa menghina keperibadian seseorang .

Apabila menegur tegurlah dengan ikhlas dan jujur , insyaAllah si penerimanya akan memahami..bukankah dua hati itu bertemu ??? ;)

Rasulullah SAW ketika diperintah oleh Allah SWT akan pengharaman arak pun menegur secara bertahap-tahap, kerana minuman arak sudah sebati dan lumrah di kalangan masyrakat Jahiliah Arab ketika itu . Berhikmahnya Rasul SAW dalam menjalankan dakwahnya , walhal arak itu pembuka jalan bagi segala jalan maksiat .Maka lebih-lebih lagi kita apabila menegur sesama kita , muslim yang jauh dari minuman haram ini , seharusnya dan terlebih lagi berlembutlah.

Tapi jangan pula kita menggunakan bahasa yang lemah lembut tetapi mempunyai kata-kata sindiran.

Bagi yang dikritik pula jangan cepat melatah dan berusahalah mengawal emosi .Mungkin kita dilahirkan dengan sifat egoistik yang sedia ada maka kawalkan ketegangan perasaan kita ini dengan tawadu dan keimanan. Gunalah pertimbangan iman dan akal bukannya hati. Andai kita bersalah , bersegaralah mengakui kesilapan dan ucaplah perkataan maaf.


Tidak rugikan meminta maaf ? ;)

Siapa kata orang yang minta maaf dulu lemah ..bukankah itu menunjukkan kekuatannya melawan nafsu dan egonya ? =)

No comments:

Post a Comment